
Trenitalia przedstawia nowy pociąg Coradia Meridian do ruchu regionalnego; Podpisanie umowy na dostawę taboru Desiro City dla kolei Thameslink w Londynie; Podpisano umowy na budowę metra w Ar-Rijad, Arabia Saudyjska; Kłopoty eksploatacyjne serii V250 i trudności programu dużych prędkości w Holandii; Stron 8.
Pobierz (.PDF 13.14 MB)
Z Unii Europejskiej
Komisja Europejska dotuje 3-letni projekt „Civitas Capital”; Nowa unijna polityka w zakresie infrastruktury; Stron 2.
Z kraju
12 10/2013 Przeniesienie linii Kraków – Zakopane na nową trasę; Stron 1.
Europejska strategia w zakresie paliw alternatywnych
Autor: Tadeusz Dyr
W styczniu 2013 r. opublikowano komunikat dotyczący europejskiej strategii mającej na celu zwiększenie wykorzystania w sektorze transportu Unii Europejskiej paliw ze źródeł alternatywnych [4]. Jej celem jest stworzenie długoterminowych ram polityki na rzecz kierowania rozwojem technologicznym i inwestycjami przy rozpowszechnianiu paliw alternatywnych oraz uzyskania zaufania konsumentów. Uzasadnieniem podjęcia prac na strategią wzrostu wykorzystania paliw altenrnatywnych są negatywne skutki gospodarcze i środowiskowe stosowania paliw ropopochodnych. Stron 5.
Linia kolejowa nr 71 Rzeszów – Ocice k/ Tarnobrzega
Autor: Robert Pikor
W artykule Infrastruktura transportu w koncepcji zagospodarowania przestrzennego kraju [1] przedstawiono plany i programy rozwoju infrastruktury transportowej wynikające z dokumentu rządowego Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 [2]. W prezentowanej koncepcji pominięto istotny element infrastruktury transportowej – linię kolejową nr 71 Rzeszów – Ocice k/Tarnobrzega. Ma ona nie tylko znaczenie regionalne. Stanowi także istotną część połączeń międzyregionalnych i międzyaglomeracyjnych. Celowe jest więc przedstawienie jej charakterystyki i znaczenia w systemie transportowym kraju. Stron 3.
Pobierz (.PDF 3.42 MB)
Metro w Pjongjangu
Autor: Marek Graff
Metro w Pjongjangu jest jedynym systemem kolei podziemnej w stolicy Korei Płn. Składa się z dwóch linii – czerwonej Ch’ŏllima i zielonej Hyŏksin, pierwszej biegnącej w kierunku północ – południe, i drugiej – płn. wschód – płd. zachód. Obie linie mają jedną stację przesiadkową oraz po jednej wspólnej stacji z systemem kolei północnokoreańskiej. Szacuje się, iż dziennie korzysta zeń od 300 tys. do 700 tys. pasażerów. Ze względu na panujący system polityczny w Korei Płn. (totalitaryzm i całkowita izolacja kraju), uzyskanie pełnych informacji o funkcjonowaniu kolei podziemnej w Pjongjangu jest niemożliwe. Jednak utworzono muzeum dokumentujące samą budowę i późniejszą eksploatację metra. Stron 5.
Perspektywa wykorzystania napędu alternatywnego w lubelskiej komunikacji trolejbusowej (2)
Autor: Mikołaj Bartłomiejczyk, Marcin Połom
Założenia projektowanych tras z wykorzystaniem przejazdu bezsieciowego. Stron 7
Punkty charakterystyczne rozjazdów i skrzyżowań kolejowych
Autor: Arkadiusz Kampczyk
Rozjazdy kolejowe i skrzyżowania torów stanowią nierozerwalny element składowy sieci kolejowej. Sieć kolejowa jest układem połączonych ze sobą linii kolejowych, stacji i terminali kolejowych oraz wszystkich rodzajów stałego wyposażenia niezbędnego do zapewnienia bezpiecznej i ciągłej eksploatacji systemu kolei [8]. Na sieci kolejowej ogólnoświatowej (nie tylko w Polsce) występuje duża różnorodność rozjazdów i skrzyżowań, wynikająca z dostosowywania się do warunków eksploatacyjnych, w jakich one są stosowane. Stron 8.
Ocena zagrożenia prądami błądzącymi w obszarze miejskim dla wybranego odcinka zelektryfikowanej linii kolejowej
Autor: Ireneusz Chrabąszcz, Przemysław Buda, Janusz Prusak
Linie kolejowe zlokalizowane w rozbudowanych aglomeracjach miejskich znajdują się w bezpośredniej bliskości różnego typu urządzeń i konstrukcji technicznych niezbędnych do funkcjonowania dużych skupisk ludności. Trakcja elektryczna prądu stałego, wykorzystując szyny jezdne jako przewody powrotne prądu roboczego, wpływa niekorzystnie na podziemne urządzenia metalowe, takie jak: obudowy kabli, rurociągi, zbiorniki, które wskutek przepływu przez nie prądów błądzących ulegają korozji elektrolitycznej. Stron 8.
Pobierz (.PDF 6.79 MB)